Een goed begin is het halve werk(vorm).

Een passende werkvorm kiezen Presenteren
Je kent het gevoel vooraf aan een presentatie vast wel: hoe krijg ik mensen ‘mee’ in mijn verhaal? Hoe ga ik deze groep laten beleven wat ik wil overbrengen? Presenteren doen we allemaal wel eens, dat is niet alleen weggelegd voor docenten. Maar welke werkwijzen kun je nu inzetten om dit op een goede manier te doen? In deze blogpost zijn een paar mooie werkvormen voor je op een rij gezet.

Kies een werkvorm die past bij de boodschap en doelgroep
Elke groep en iedere bijeenkomst is anders. De werkvormen die we doornemen, gaan steeds op een andere manier om met de groep en de gewenste leerdoelen in relatie tot de presentatie/bijeenkomst. Stel jezelf de volgende vragen bij het bepalen van een goede werkvorm:

  1. Wat wil ik met mijn presentatie bereiken bij deze groep (doelen benoemen)? Wat moet de bijeenkomst opbrengen?
  2. Uit welke onderdelen bestaat mijn presentatie/de bijeenkomst? En wat is daarin nu de kern?
  3. Wat is de achtergrond van de doelgroep? Hebben zij veel/weinig ervaring/kennis? Leeftijd?
  4. Kan mijn presentatie voor deelnemers lastig/moeilijk zijn? Maak hierbij scenario’s voor jezelf, zodat je kunt improviseren als dat nodig is.

Het helpt om te bedenken hoe je wilt dat deelnemers de ruimte verlaten teneinde van de bijeenkomst en hoe jij, vanuit jouw rol (bijvoorbeeld als collega, medestudent, coach, docent, leidinggevende, enz.) in de toekomst terug wilt komen op de inhoud. Kies nu jóuw werkvorm. En … vergeet vooral niet – als dat lukt – te genieten van het werken met de groep!

In dit blog neem ik, de komende tijd, een aantal werkvormen door die steeds op een andere manier ingaan op ‘interactief en activerend presenteren’.

Werkvorm Doel
Line Up | Kennismaken, energizer Activeren. Voorkomen van een passieve, inactieve sfeer op een bijeenkomst.
Collage Parade | Brainstormen, energizer Associërende brainstorm waarbij deelnemers actief worden betrokken bij de inhoud van de presentatie.
Boodschappenlijstje | Toepassen informatie De groep verantwoordelijk maken voor de kennis die wordt gedeeld tijdens de presentatie.
Mijn ervaring | Ervaringen uitwisselen De groep na laten denken over de inhoud van de presentatie door het uitwisselen van eigen ervaringen.
Post-it | Planvorming Met elkaar wensen en/of plannen scherper en concreter maken, tijdens de presentatie.
Clearing | Evalueren, reflecteren Evalueren van de betekenis van de inhoud, teneinde van de presentatie.
De volgende keer op dit blog door Dineke van Voorthuijsen: werkvorm ‘Line Up’, een activerende energizer om een passieve, inactieve sfeer op een bijeenkomst te voorkomen.

Dineke van Voorthuijsen
Dineke van Voorthuijsen
Gedrag- en onderwijskundige. Coach. Politicoloog (bestuur en beleid)
Eigenaar/oprichter deMBOzaak

dineke@deMBOzaak.nl
LinkedIn profiel

Download deze blogpost
Neem contact met ons op