• MBO-opleiding 4 | Marketing & Communication specialist

    Jij weet hoe je een merk goed neerzet! Je denkt in creatieve oplossingen en kiest de juiste strategie op basis van het marktonderzoek dat je hebt gedaan. Tijdens de opleiding ‘marketing en communication specialist’ leer je hoe je marktonderzoek opzet en hoe je de resultaten gebruikt om jouw product of dienst goed in de markt te zetten. Je leert hoe je communicatie- en mediaplannen opstelt. Styling, naamgeving, slogans, verpakkingen, álles heeft invloed op de klantbeleving. Je onderzoekt en analyseert, samen met collega’s, de markt en de klant.  Samen komen jullie tot een spetterend communicatie- of marketing concept mét haalbaar en glashelder plan van aanpak. Wat zijn de belangrijkste taken van een marketing en communication specialist?

    • Je doet allerlei werkzaamheden in de zakelijke dienstverlening
    • Je verzorgt marketing en (interne) communicatietrajecten
    • Je levert managementinformatie
    • Je verzorgt marketing- en communicatieactiviteiten
    • Je voert marktonderzoeken uit

    Welke skills zijn belangrijk?
    In de marketing werk je samen met allerlei verschillende mensen, zoals collega’s, leidinggevenden en klanten. Goed communiceren, waarbij je jezelf goed kunt inleven de ander, is dan belangrijk. Dat is ook belangrijk voor een succesvolle marketing, waarbij je de klant goed moet kunnen doorgronden. Goede mondelinge en schriftelijke communicatieve marketing vaardigheden (online en offline) zijn daarna cruciaal, om een goede vertaling te maken naar marketinguitingen. Je bent goed in marktonderzoek, kunt de vergaarde data goed analyseren en zo komen tot een origineel, creatief marketing concept.

    Wat kun je ermee worden?
    Als gediplomeerd specialist marketing en communication kom je te werken in de communicatie, marketing of public relations (PR). Dit kan bij zijn bij allerlei organisaties in de profit (commerciële) sector, zoals bij evenementen- en/of reclamebureaus of in de non-profit (overheid) sector, op een afdeling communicatie of PR. Overal waar je werkt, breng je producten of diensten onder de aandacht.

    Erkend leren. Een rijkserkend mbo-diploma.
    Onze mbo-opleidingen leveren jou een erkend diploma op. Het wordt overal (h)erkend en is daarom een fantastische stap in jouw loopbaan! Het laat zien dat jij jouw kennis en vaardigheden beheerst en onderhoudt. Wij zijn erkend door het Ministerie OCW (BRIN-registratie en CREBO-erkenningen), staan in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO-register) en zijn lid van de NRTO. MBOzaak is dé expert in erkende en versnelde mbo-opleidingen, voor de beste all-in prijs.

    Versneld leren. In 15 maanden jouw diploma.
    Bijzonder aan onze opleiding specialist marketing en communication is de korte studieduur. Je kunt in 15 maanden jouw diploma behalen. Door een strak georganiseerd en goed studieprogramma behaal je versneld jouw mbo-diploma. Je weet vanaf de start van de opleiding exact wat nodig is voor het diploma. Je kunt sneller aan de slag als specialist marketing en communication óf door naar het hbo. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de hbo-opleidingen:

    • hbo-opleiding commerciële economie
    • hbo-opleiding bedrijfskunde
    • hbo-opleiding marketing, sales en communicatie
    • hbo-opleiding sales- en accountmanagement

    Flexibel en effectief. In deeltijd leren.
    We werken met een bewezen deeltijd formule, die leidt tot ons hoge slagingspercentage. Je krijgt elke 2 weken 1 dag les, in vaste lesgroepen. De opleiding is daardoor goed te combineren met een gezin, baan of stage, maar ook effectief in het daadwerkelijk behalen van een mbo-diploma. Ga jij er ook voor?

  • FACTS & FIGURES

    Rijkserkend

    Ja, crebonummer 25727

    Duur

    Versneld, 15 maanden

    Deeltijd

    Ja, 1 x per 2 weken lesdag

    Investering

    Vanaf € 330,- per maand all-in

    Studiebegeleiding

    Ja, vaste studiecoach

    Locatie

    Utrecht

    Niveau

    MBO niveau 4

    Leerweg

    Flexibele leerweg (OVO)






PROGRAMMA.
MODULES MARKETING & COMMUNICATION SPECIALIST

We gaan aan de slag met onderwerpen als marketing, sales, communicatie en economie voor het erkende mbo-4 diploma marketing en communication specialist.

Modules >> << Examens
Vaardigheden en tools-1 Praktijkexamen klantrelaties
Praktijkexamen zakelijke communicatie
Vaardigheidsexamen beroepsgericht Engels
Vaardigheden en tools-2 Praktijkexamen managementinformatie en rapportage
Praktijkexamen operationeel plan
Digitale vaardigheden Deze vaardigheden pas je toe bij de overige kennis- en praktijkexamens
Marketing en marketing planning Kennisexamen marketing en marketingplanning
Marketingcalculaties Vaardigheidsexamen marketingcalculaties
Communicatieplanning Kennisexamen communicatieplanning
Praktijkexamen communicatieplanning
Marktonderzoek Vaardigheidsexamen marktonderzoek
Praktijkexamen marktonderzoek

MBO BASISMODULES
Het mbo basisprogramma bestaat uit de vakken Nederlands, rekenen, Engels, loopbaanoriëntatie en burgerschap op niveau 3F. Meer weten over deze modules? Download dan hier onze gratis studiegids.

TOELATING | EEN PASSENDE VOOROPLEIDING
Bij erkende opleidingen gelden toelatingseisen. Je kunt daarom op deze opleiding instromen met een mavo-, lbo-, vbo- of vmbo- diploma in de kadergerichte, gemengde of theoretische leerweg. Een overgangsbewijs van havo/vwo-3 naar havo/vwo-4 is ook een geldige vooropleiding. Daarnaast kun je starten als je een mbo-opleiding op niveau 2 hebt gedaan. Geen vooropleiding? No worries. Je kunt een toelatingstest maken. Meld je aan voor de toelatingstest.

STAGE. JE KUNT NU EENMAAL NIET ALLES UIT BOEKEN LEREN.

De stage is een onderdeel van erkende mbo-opleidingen. Wat kun je hier van verwachten?

Duur en variaties
Bij MBOzaak volg je een erkende en versnelde mbo-opleiding. Het is belangrijk om een stageplek te hebben vanaf het begin van de opleiding. De stage-uren, tenminste 240 uur, kunnen het beste worden verdeeld over de duur van de opleiding. Bij voorkeur loop je gedurende de opleiding 1 dag per week stage. Je kunt jouw baan inzetten als stage, meelopen bij een bedrijf of aan de slag als junior.

Stage-opdrachten
Het stagebedrijf en jij stemmen samen af welke werkzaamheden je oppakt en welke eventuele vergoeding je hiervoor krijgt. Tijdens de stage maak je voor de opleiding een stageverslag, dat bestaat uit stageopdrachten, een logboek en voortgangschecks. Je maakt ook examenopdrachten op jouw stageplek, gerelateerd aan de modules vanuit de opleiding. Jouw stagebegeleider beoordeeld deze examenopdrachten via ons portal.

Erkend leerbedrijf
Een bedrijf moet een erkend leerbedrijf zijn om een stageplek aan te kunnen bieden voor een erkende mbo-opleiding. Is dat niet het geval? Geen nood. Dit kun je regelen via s-bb.nl. Het stagebedrijf kan hier een erkenning aanvragen, zodat zij jou een stageplek aan kunnen bieden. Via stagemarkt.nl vind je een overzicht van erkende stageplekken in jouw buurt.

Begeleiding stage
De begeleiding van de stage begint met de ondertekening van de praktijkovereenkomst (POK) door student, stagebedrijf en MBOzaak. Tijdens de opleiding evalueren we gezamenlijk de stage. We bespreken jouw voortgang en werken toe naar een succesvolle afronding.