Zo peuter je creativiteit en ideeën los bij de groep!

Hoe ga je te werk wanneer je wil weten welke beelden, gevoelens, gedachten en ervaringen er leven bij de groep? Hierna nemen we een methode door waarbij je, al associërend, samen verder komt in de ideevorming rondom een bepaald thema.
brainstorm
Beelden als basis. Over de rechter hersenhelft
Een goede basis voor een brainstorm zijn beelden. Waarom? In een brainstorm willen we de rechterhelft van de hersenen activeren: de helft van creativiteit, associëren en synthese. Dus geen woorden, logica en analyse maar beelden, gevoel en verbeelding. Beelden geven daarbij de goede aanzet.

Brainstorm: de basics
Tip: deze vorm werkt ook goed wanneer je lastige (gevoel)kwesties bespreekbaar wil maken. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden!

Stap 1 Beelden/kaarten verzamelen (vooraf aan de bijeenkomst)
Verzamel vooraf aan de bijeenkomst voldoende beelden. Denk aan (eigen) foto’s of (ontvangen) ansichtkaarten. In cafés en restaurants vind je vaak allerlei originele en gratis ansichtkaarten (o.a. van Boomerang). Een bezoekje waard!
Stap 2 Kaarten uitstallen (vooraf aan de brainstorm)
Vooraf aan de bijeenkomst stal je de verschillende beelden uit. Je hebt daarvoor een grote tafel of groot (prik)bord nodig. Zorg voor voldoende ruimte om de tafel/het bord, zodat iedereen de kaarten rustig kan bekijken. Om voldoende keuze te bieden, heb je tenminste twee keer zoveel beelden nodig als er deelnemers zijn.
Stap 3 Deelnemers uitnodigen + opdracht geven
Vraag de deelnemers om de beelden te staan/zitten. Geef de opdracht: “kies een kaart uit die je typerend vindt voor… (dit project, deze werkplek, hoe je (terug)kijkt op/naar, enz.)”. Vraag om niet meer dan één kaart te kiezen. Wanneer dezelfde kaart door meerdere deelnemers wordt uitgekozen, kunnen zij deze aan elkaar doorgeven. Eventueel kun je er voor kiezen ook zelf een kaart te kiezen (zie ook: stap 4).
Stap 4 Gekozen beelden toelichten + opbrengst vasthouden
Vraag de deelnemers om de gekozen beelden toe te lichten. Eventueel kun je ervoor kiezen eerst zelf, jouw gekozen kaart, toe te lichten. Dit geeft je de mogelijkheid anderen aan te moedigen te zeggen wat zij ervan vinden of wat zij bij een bepaald onderwerp voelen. Noteer tijdens de toelichting de belangrijke punten op een flap. Bijvoorbeeld in de vorm van een mindmap.

 

Brainstorm: de gevorderden versie
Wanneer je wil brainstormen over een thema dat een aantal domeinen/vertakkingen kent, kun je het volgende doen. Je wil bijvoorbeeld brainstormen over de in te zetten, strategische koers. Daartoe zijn bijvoorbeeld de domeinen ‘omgeving’, ‘organisatiecultuur’ en ‘werkprocessen’ benoemd als relevant. Maak dan vooraf aan de brainstorm drie moodboards met deze titels. Vraag deelnemers daarna een moodboard te kiezen (per moodboard ongeveer evenveel deelnemers) en deze te vullen met de aanwezige beelden. Daarna kun je vragen waarom juist deze beelden als typerend worden gezien voor het moodboard. Zorg als presentator/trainer/docent dat de opbrengst wordt vastgehouden door
deze te noteren op een flap/bord.

Alvast heel veel plezier!

De volgende keer op dit blog (door Dineke van Voorthuijsen) werkvorm/methode ‘Boodschappenlijstje’; deelnemers verantwoordelijk maken voor de kennis die wordt gedeeld tijdens een bijeenkomst.

Dineke van VoorthuijsenDineke van Voorthuijsen
Gedrags- en onderwijskundige. Coach. Politicoloog (bestuur en beleid)
Eigenaar/oprichter deMBOzaak

dineke@deMBOzaak.nl
LinkedIn profiel

Download deze blogpost
Neem contact met ons op